Upaya Peningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Melalui Metode Discovery Pada Siswa SMP

  • Aty Nurdiana STKIP PGRI Bandar Lampung
  • Hesti Noviyana STKIP PGRI Bandar Lampung
Keywords: Discovery;, Problems;, Mathematics

Abstract

This class action research aims to find out and analyze the improvement of mathematical problem solving abilities of students of class VIII-A of SMP IT Baitul Jannah through the Discovery method.Research problems in the form of low student interest and interest in mathematics so that the effect on the low ability to solve mathematical problems. This research is a Classroom Action Research (CAR) which was carried out in two cycles. The research subjects were students of class VIII-A in the odd semester of Baitul Janah IT Middle School consisting of 12 male students and 19 female students, while the object of the research was the ability to solve mathematical problems. Data collection for each cycleuses test and observation techniques. Data analysis techniques consist of: 1) analysis of the results of observations, 2) analysis of the results of tests of problem solving abilities. To check the degree of data confidence, this study uses triangulation of other research sources, namely the principal, mathematics teacher, and students. Based on the results of data analysis, it can be concluded that there is an increase in students' mathematical problem solving abilities. The increase is from pre-cycle that passed only 9 people or (29.03%) and did not pass 22 people (70.97%) increased in the first cycle to 20 people (64.52%) who passed 11 people (35.48%) did not pass, then in cycle II it became 26 people (83.87%) who graduated and 5 people (16.13%) who did not pass.

References

Anggraini, D. S. (2015). Peningkatan Pemecahan Masalah Dan Kreativitas Belajar Matematika Melalui Pendekatan Scientific Dengan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas Vii Semester GenapSMP Negeri 1 Pati tahun 2014/2015(Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Atmojo, I. R. W. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Discovery Berbasis Media Realita Terhadap Hasil Belajar Matakuliah Konsep Dasar IPA 1. Mimbar Sekolah Dasar, 2(2), 130-139.http://dx.doi.org/10.17509/mimbar-sd.v2i2.1324

Cahyo, A. N. (2013). Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar Teraktual dan Terpopuler.Yogyakarta: DIVA Pers.

Delfita, O., Kartini, K., & Sakur, S. (2016). Penerapan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X Mia 4 SMA Negeri 5 Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(2), 1-13.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(2), 1-10.

Fatimah, F. (2012). Kemampuan komunikasimatematis dan pemecahan masalah melalui problem based-learning. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 16(1), 249-259.https://doi.org/10.21831/pep.v16i1.1116

Gunawan, A. (2017). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (Air) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VIII SMP N 4 Sewon. Prodi Pendidikan Matematika UPY.

Haryanti, F., &Saputro, B. A. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Discovery Learning Berbantuan Flipbook Maker untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Segitiga. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 147-161.https://doi.org/10.22236.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa.Bandung: Refika Aditama.

Hidayat, W., &Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109-118.http://dx.doi.org/10.33603/jnpm.v2i1.1027

Husna, M., & Fatimah, S. (2013). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Share (TPS). Jurnal Peluang, 1(2), 81-92.

Illahi, M. T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy & Mental Vocational Skill.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika.Bandung: PT Refika Aditama.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran matematika dengan menggunakag) di smpn model pembelajaran generatif (generative learning) di smp. EDU-MAT, 3(2).166-175. http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v3i2.644

Muhamad, N. (2017). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan UNIGA, 10(1), 9-22.

Noor, A. J., & Norlaila, N. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Cooperative Script. EDU-MAT, 2(2).http://dx.doi.org/10.20527/edumat.v2i2.620.

Polya. (1985). How to Solve it (2nded). Princeton: Princeton University Press.

Purwani, I. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII Semester Ganjil SMP Negeri 3 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2014/2015. (Skripsi,STKIP PGRI Bandar Lampung: tidak diterbitkan).

Rahman, R., & Maarif, S. (2014). Pengaruh penggunaan metode discovery terhadap kemampuan analogi matematis siswa SMK Al-Ikhsan Pamarican Kabupaten Ciamis Jawa Barat. Infinity Journal, 3(1),33-58.https://doi.org/10.22460/infinity.v3i1.p33-58

Rosdianwinata, E. (2015). Penerapan Metode Discovery Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 1-8.

Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia), 1(5), 713-720.http://dx.doi.org/10.22460/p.v1i5p%25p.978

Turmudi, T., & Harini, S. (2008). Metode Statistika: Pendekatan Teoritis dan Aplikatif.Malang: UIN-Maliki Press.

Published
2019-07-01