Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Tipe POE dan Aktivitas Belajar terhadap Kemampuan Metakognitif
Abstract
Remembering formulas without understanding its concept is a constraint in students’ learning activities. Therefore, the learning model needs to be implemented to make students active in understanding the concept of the material that teachers provide. This research intention is to reveal: (1) the effect of the discovery learning model of POE learning type towards metacognitive ability; (2) the influence of learning activity towards metacognitive ability; (3) the interaction between discovery learning model of POE learning type and learning activity toward metacognitive ability. This research applied experimental research; it was conducted through experiments or trials. It used a Quasy-Experimental design that has control group design, but it does not fully function to control the external variables that affect the execution of the experiment. The research outcomes show: (1) there is an effect of discovery learning model of POE learning type towards metacognitive ability; (2) there is an influence of learning activity towards students’ metacognitive ability; (3) there is no interaction between discovery learning model of POE learning type and learning activity toward students’ metacognitive ability.
References
Aliwanto. (2017). mengetahui layanan informasi yang telah dilaksanakan oleh guru bimbingan dan konseling tentang komunikasi interpersonal siswa kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 10 Pontianak . G-COUNS Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 136–145.
Ayuwanti, I. (2017). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation di SMK Tuma’ninah Yasin Metro. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(2), 105–114. Doi: https://doi.org/10.30998/sap.v1i2.1017
Bagja, S. W., & Yuliana, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan 1. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 5(1), 17–30. Doi: http://dx.doi.org/10.29100/jr.v5i1.1021
Catur, S. A. N., Istiana, G., & Sukardjo, J. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Prestasi Belajar Pokok Bahasan Larutan Penyangga Pada Siswa Kelas XI IPA Semester II SMA Negeri 1 Ngemplak Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Sebelas Maret, 4(2), 65–73.
Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi dan Teori Pembelajaran (pp. 1–262). Yogyakarta : Garudhawaca
Hasmiati, Jamilah, & Mustami, M. K. (2017). Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Pertumbuhan dan Perkembangan dengan Metode Praktikum. Jurnal Biotek, 5(1), 21–35. Doi: https://doi.org/10.24252/jb.v5i1.3444
Hastuti, I. D., & Sutarto. (2017). Karakteristik Pergeseran Aktivitas Metakognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 3(1), 450–459. Doi: http://dx.doi.org/10.36312/jime.v3i1.170
Kristin, F. (2016). Analisis model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. Doi: https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25
Livingstone, J. A. (1997). Metacognition: An Overview. http. www, gse. buffalo, edu/fas/shuell/CEP564/Metaeog. htm.
Panggayuh, V. (2017). Pengaruh Kemampuan Metakognitif Terhadap Prestasi Akademik Mahasiswa Pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 2(1), 20–25. Doi: https://doi.org/10.29100/jipi.v2i1.228
Rahayu, P., Widiyatmoko, A., & Hartono, H. (2015). Penerapan Strategi Poe (Predict-Observe-Explain) Dengan Metode Learning Journals Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Sains. Unnes Science Education Journal, 4(3), 1014-1021. Doi: https://doi.org/10.15294/usej.v4i3.8853
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013 (1st ed.). Jakarta : Bumi Aksara
Sarnoko, S., Ruminiati, R., & Setyosari, P. (2016). Penerapan Pendekatan Savi Berbantuan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sdn I Sanan Girimarto Wonogiri. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(7), 1235–1241. Doi: https://doi.org/10.17977/jp.v1i7.6524
Sugiyono, P. D. (2017). Metode Penelitian Bisnis: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suriati, S. (2019). Analisis Prestasi Belajar Matematika : Dampak Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think-Pair-Square Ditinjau dari Aktivitas Belajar. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 181–188. Doi: https://doi.org/10.24042/djm.v2i2.4374
Sutrisno, A. N. (2014). Telaah Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish
Yanuarti, S. (2018). Penerapan Pembelajaran Berbasis Predict, Observe, Explain (Poe) Pada Pembelajaran Geometri di Kelas X SMA Negeri 13 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 71-78
Yusuf, A. M. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: Fajar Interpratama Mandiri