Pendekatan Reciprocal Teaching Berbantuan Wondershare Quiz Creator Pada Pembelajaran Matematika

  • Lala Anggraini Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Surabaya
  • Achmad Hidayatullah Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Surabaya
  • Endang Suprapti Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Surabaya, Surabaya
Keywords: Matematika, Reciprocal Teaching, Wondershare Quiz Creator

Abstract

This research describes and elaborates on the effect of Reciprocal Teaching assisted Wondershare Quiz Creator media to Mathematics learning outcome in the VIII.B class students of SMP Muhammadiyah 13 Surabaya. This research was conducted to enhance students' mathematics outcomes by using True Experimental research design with Pretest-Post-test Control Group Design. The collecting data technique used to pretest and post-test also students' and teachers' activity observation worksheet and students’ response questionnaire; all the instruments were analyzed using descriptive quantitative. The results show (1) based on t-test measurement, it is found that the average of the final score of the experimental group is better than the control group; (2) the most dominant on students’ activity is participating in problem-solving activities by discussing with groups with the result of 37%; (3) teachers activities score an average of 3.72 which means very good; (4) students indicate positive respond on learning with a score of 95.6%. So, it can be concluded that the reciprocal teaching approach assisted the wonder-share quiz creator which has a positive and significant effect.

References

Arikunto , S. (2014). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Awaliah, R., & Idris, R. (2015). Pengaruh Penggunaan Model Reciprrocal Teaching Terhadap Hasil Belajar Matematka Peserta didik Kelas VII MTSN Balang-Balang Kecamatan Bontomarannu Kabupaten Gowa. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 3(1), 59–72. Doi :https://doi.org/10.24252/mapan.2015v3n1a6

Dafitri, H. (2017). Pemanfaatan Wondershare Quiz Creator Dalam Tes Berbasis Komputer. Jurnal Sistem Informasi, 01(01), 8-18. Diambil dari http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/query/article/view/635

Fannani, Z. (2014). Tafsir Surat An-Nahl Ayat 125 (Kajian Tentang Metode Pembelajaran). Jakarta.

Hikmah, N. (2016). Peningata Hail Blajar Matematika Tentang Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat Melalui Ala Praga Mistar Bilangan Pada Pserta didik Kelas IV SDN 5 Samrinda ULU. Jurnal Pendas Mahakam, 1(1), 80-85. Diambil dari https://jurnal.fkip-uwgm.ac.id/index.php/pendasmahakam/article/view/46

Holisin, I. (2007). Pembelajaran Matematika Realistik (PMR). Didaktis, 5(3), 1-68. DOI: http://dx.doi.org/10.30651/didaktis.v7i3.255

Khairiyah, U. (2019). Respon Siswa Trhadap Media Dakon Matematika Materi KPK dan FPB pada Siwa Kelas IV SD/MI Lamongan. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 5(2), 197-204. Diambil dari http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/murabbi/article/view/3476

Khoiri, N., Sa’adah, N. I., & Saefan, J. (2017). Mengajarkan Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Wondershare Quiz Creator. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 8(2), 109–114. DOI: http://dx.doi.org/10.26877/jp2f.v8i2.1628

Kirom, A. (2017, Desember). Peran Guru dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 69-80. Diambil dari https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893

Meryansumayeka, Virgiawan, M., & Marlini, S. (2018, Januari). Pengembangan Kuis Interaktif Berbasis E-Learning Degan Menggunakan Aplikasi Wodershare Quiz Creator pada Mata Kuliah Belajar dan Pembelajaran Matematika. Journal Pendidikan Matematika, 12(1), 29-42. DOI: https://doi.org/10.22342/jpm.12.1.5094.29-42

Nugroho, S. A. (2015). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta didik Melalui Penerapan Teori Belajar Kontruktivisme Dengan Memanfaatkan Media Pembelajaran Wondershare Quiz Creator Pada Mata Pelajaran Matematika Peserta didik Kelas II SD Negeri 2 Pacarmulyo. Semarang.

Nurhayati, N. (2014). Pengaruh Pembelajaran Dengan Pendekatan Reciprocal Teaching Terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Peserta didik SMP. Universitas Pendidikan Indonesia. Diambil dari http://repository.upi.edu/11778/

Pratiwi, I., & Widayati, A. (2012). Pembelajaran Akutansi Melalui Reciprocal Teaching Model Untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Kemandirian Belajar Dalam Materi Mengelola Administrasi Surat Berharga Jangka Pendek Peserta didik Kelas X Akutansi 1 SMK Negeri 7 Yogyakarta Tahun Pelajaran 2011/201. Jural Pendidikan Akuntansi Indonesia, 10(2), 133–152 DOI: https://doi.org/10.21831/jpai.v10i2.917

Rachmawati, D. (2014). Penerapan Pembelajaran Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Matematika Peserta didik. Jurnal Pendidikan Unsika, 2(1), 13–23. Diambil dari https://journal.unsika.ac.id/index.php/judika/article/view/118

Soemantri, S. (2019). PBL Dengan Pendekatan Realistic Mathematic Meningkatkan Karakter Siswa Berkebutuhan Khusus. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 1-12. Doi: https://doi.org/10.33654/math.v5i1.468

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surayya, L., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Keterampilan Berpikir Kritis Peserta didik. E-Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(1), 1–11. Diambil dari http://119.252.161.254/e-journal/index.php/jurnal_ipa/article/view/1105

Tazminar. (2015, Maret). Meningkatkan Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar Peserta didik Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Examples non Examples. JUPENDAS, 2(1), 45-57. Diambil dari http://jfkip.umuslim.ac.id/index.php/jupendas/article/view/229

Uno, H. B. (2009). Perencanaan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara

Utami, N., Kurnia, I., Octafiana, L., & Mursyidah, H. (2018). Engklek Geometri: Upaya Pelestarian Permainan Tradisional Melalui Proses Pembelajaran Matematika Di SMP Muhammadiyah 4 Surabaya. J-ADIMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 6(1), 12-18. DOI: http://dx.doi.org/10.29100/j-adimas.v6i1.678

Published
2020-06-23